Monday, 26 September 2011

CERITA MALAS . . .


Kemalasan dilihat sebagai satu fenomena yang sering terjadi pada manusia. Haiwan? Tumbuhan-tumbuhan? Tidak pernah pula makhluk Allah ini kita lihat kejadian malas berlaku pada mereka. Mengapa kita? Kerana kita punya nafsu. Tetapi Allah itu Maha Pengasih, Dia tidak berlaku zalim pada hamba-hamba-Nya. Oleh itu Dia telah menciptakan nafsu seiring dengan adanya akal. Akal yang boleh memimpin nafsu.
Dengan adanya akal, ia diperintah untuk mencari ilmu yang Allah S.W.T telah turunkan ke bumi. Akal yang mencari ilmu yang baik lantaran akan membawa ketundukan kepada nafsu dan akan menyinarkan ketenangan buat jiwa. Sebaliknya pula bagi akal yang telah terpalit noda sewaktu mencari ilmu ia akan gagal memberikan keharmonian buat jiwa malah nafsu pula yang memegang tampuk pemerintahan bagi diri. Jadilah diri yang telah diselebungi sifat malas di dalamnya.
Malas boleh kita hindari ketika ia datang menyerang kemahuan dan semangat kita, di bawah ini ada beberapa tips antaranya:
1. Membasuh muka atau mandi ketika rasa mengantuk.
2. Mengubah posisi duduk ketika membaca. Misalnya dari duduk berubah menjadi berdiri, namun disarankan spaya jangan dari duduk terus berbaring kerana ia boleh membawa kepada tidur.
3. Berpindah dari ruang baca ke ruang yang lain. Kalau kita berada di dalam bilik, berpindah dari bilik ke beranda, ruang tamu atau sebagainya.
4. Menghirup udara yang segar dengan cara berdiri di tepi tingkap atau membuka tingkap yang terdapat di bilik lain untuk menambah kesegaran. Kita boleh juga memberikan bau aroma terapi kepada ruang tempat kita berada, misalnya dengan menyembur ruangan dengan wangi-wangian dan jika ada kipas angin, kita boleh menyembur pada kipas untuk menyebarkan wangi-wangian tersebut ke segala ruang. Ini kerana mungkin tidak semua ruang tempat kita berada mempunyai tingkap untuk pengudaraan.
5. Berjalan-jalan sebentar di sekeliling rumah. Boleh diganti dengan kegiatan yang lain misalnya merapikan rak yang berselerak, atau kegiatan lain yang boleh menggerakkan otot-otot kita.
6. Berbincang-bincang sebentar dengan keluarga atau kengkawan namun mengenai hal yang baik bukan hal yang buruk. Hati-hati jangan sampai lupa tujuan utama dalam berbincang-bincang iaitu untuk menambahkan semangat, bukan nyer untuk berbicara hal-hal yang melalaikan bahkan juga mengumpat!
7. Berdiri membuat secawan kopi, teh, susu atau juice untuk menghilangkan kebosanan dan menjernihkan akal.
8. Mengubah kegiatan kebiasaan kita. Contohnya jika bosan menghafal, boleh gantikan dengan membaca, jika membaca pula bosan boleh diganti dengan mendengarkan CD.
"Bersegeralah kamu melakukan kebaikan." (Al-Baqarah: 148)

"Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain." (Alam Nasyrah : 7)

< skadar utk b'kongsi pengetahuan :) >

Saturday, 24 September 2011

ACCIDENT !

Dimanakah aku brada ? bley sesape gtau kt aku x aku kt mna aku skrg nie ???? huhu , aku kebingungan , aku bingung sgt ngan apew yg t’jd .. ttbe aku t’dgr sore2 mnusia yg bgitu bsing skali .. huhu .. ada yg m’mnggil2 nme aku , ada yg meminta aku spaya jgn pngsan  .. tp aku x mmpu tok m’bka mta aku & aku trus hilang dlm dunia aku sndri .... hilang , hilang n trus m’hilang ~

Alamak , msti korg rse cm tgh bce novel alaf 21 jew kn skrg nie .. hahaha :P , aku guro jew 2 sbb ttbe jew aku rse cm tringin lar plak nk jd s’org pnulis novel , hihi :P..

Ok lar , kli nie aku straight 2 ampang park k .. hihi .. sbnar nyer kn dlu aku pnah t’bbit ngan stu k’mlangan moto & lau nk diikut kn k’mlangan 2 xder lar s’truk mna .. huhu .. sbb aku juz m’galami sdikit p’darahan kt dlm kpala & t’pksa m’lakukan p’bedahan tok m’geluarkan nyer tp aku b’syukur sgt ke hdrat Ilahi sbb aku msih lg dpt b’nafas pd arinie , alhamdulilah :D

Lau nk di jadi kn cte , mto yg aku bwa ari 2 ttbe jew m’ragam dan x dpt d’kawal .. huhu .. pas2 tyme 2 jgak lar aku trus jew m’praktikkan sgala apew yg aku blajar swaktu amik lsen mto dlu , haha , iaitu brek m’gejut .. tp gara2 brek m’gejut 2 jgak lar fmily aku t’kejut sgt ble dpt tau yg aku d’msuk kn kt dlm hspital & t’pksa m’lkukan p’bedahan .. huhu ..

Tyme 2 hnya Allah jew yg tau cmner prasaan mak aku .. mak aku lar org yg pling riso skali tntang keadaan aku mse 2.. huhu .. tp prkara yg aku pling b’syukur sgt ble kwan aku sofea xder pape , cme luka2 kcil jew .. alhamdulilah J
Dan opration pon b’jln ngan lncar , hihi .. disini sy nk ucap kn tahniah n trime ksih sgt kt dktor2 n misi2 d’atas lyanan baek kmu kt sy .. hihi ^^ < laen kli nk skit ag lar , hihi .. t bley jmper dktor yg encem 2 .. hekhek , guro jew :P >

Kpda sume fmily , sdara mara n kngkwan thanks k sbb bg aku smngat tyme 2 .. hihi .. especially , doa2 yg korg kirim kn tok aku .. hihi .. kamsamida n aku x kn lpe kn sgala jse baek korg kt aku :D

The moral of this story jgn lar korg bwa mto 2 lelaju k , huhu .. ingt lar insan yg t’syang < mksud aku insan yg t’syang 2 bkn nyer bf / gf korg taw , hihi :P tp mak korg J >
Ok , adios ~ assalamualaikum :D

KLIK ! KLIK ! KLIK !

Hah ! spe kt sni yg tringin sgt nk jd ‘ model ‘ , hihi .. lau ada mkne nyer korg bley lar join group kitaorg nie .. hahaha .. sbnar nyer aku nie bkn nyer s’org model pon , hahaha :P .. ayt kt ats 2 bikin gmpak jew lbey .. hihi , jgn mare noh :P

Tp entry aku kli nie ada kna m’gena gak lar psal ‘ klik2 ‘ nie , hihi .. korg nk tau npe aku kta gtu .. jum kte selidik ! jeng2 ~


Kmi nie lar mnusia2 yg ske b’gmbar 2 .. hihi ^^
Lokasi : pantai santubong

Me wif my sis @ kubah ria
Hihi , comel2 kn adik2 aku nie J

Sarangheyo <3

Taman astakona poliku .. hahaha !
Eika , adeQ , lea , ayu

my rumate yg t’comel abad ini .. hihi ..
 Msti rmai yg t’goda kn ble tgk senyuman rumate aku nie .. hahaha :P

Hahaha ! nie lar kmi yg bgitu gler b’gmbar 2 .. hihi .. wlaupon juz gne fon biasa jek < x mmpu nk bli kmera canon DSLR > hihi , tp kre ok lar kn jnji dpt klik :D
Hihi .. 2 sje lar cte aku , t kte jmper ag ek kt entry yg bru ! daa ~ assalamualaikum and keep smiling J


Monday, 19 September 2011

TYME FOR GURLZ !!!

   Hahaha ! kli nie aku mncul lg :P msti korg rse cm m’nyampah jew kn ngan kwujudan aku nie .. hehe , nyampah x nyampah korg kna gak lar trime hakikat sbb nie kn story aku .. hahaha < ktawa lg dan lagii :P >
   Urm , kli nie aku juz nk story psal 4 sahabat yg sgt cun lg comel , haha < comel kew ? hihi > mreka terdiri dripada .. eh , chopp2 !!! pew kata lau kte ekot ‘ pangkat ‘ hihi .. < tua kew mda :P > yg pling comel + ehem2 nie ialah sofea , diikuti ketuaan nyer oleh sy sndri !!! huhu < zue > , de sweet gurlz zura and yg pling bongsu + kecik skali ialah ayu :D
   Hah ! nie lar kengkwan aku sjak dr dlam rhim ibu lg .. hahaha ! knon2 jew 2 :P urm , k.org nie ske gok lar g mrayap x tentu psal , hoh0 .. < tp x slalu k , kkdang jew ble msing2 free n ada m0ney , hihi >
Ok lar , korg tgk jela ea apew yg ado kt bwah nie , huhu .. layan ~



ZURA


SOFEA


ZUE


AYU


MUKA2 JAGUH LONGKANG :p


TYME TOK MELANTAK .. HOHO ..
SBLUM 2 CHEESE LU ^^
E'EH LUPA PLAK BISMILLAHHIROHMANIROHIM :)




Sunday, 18 September 2011

KEHILANGAN ~

Assalamualaikum ..

   Kali nie mgkin aku nk story m’genai stu tjuk iaitu ‘ kehilangan ‘ .. urm , msti rmai kt luar sna 2 yg pnah m’galami p’galaman nie kn .. hihi , tipu lar lau ada yg kta x penah kn :P sbgai cth x kn lar anda x penah k’hilangan brg kot sperti pen @ pensel yg bley tekan2 2 .. hihi ^^ msti ada kn :P
Sbnar nyer tjuan aku uat entry nie bkn nyer nk b’crita m’genai k’hilangan pensel yg bley tekan2 2 @ yg sme waktu dgn nyer ttapi aku nk b’kongsi sdikit p’galaman aku , swaktu aku khilangan s’org insan yg bgitu rapat dgn aku suatu ktika dlu @ dlm pnggilan mnja nyer adalah s’org ABAH ..
Tanggal 09 . 09 . 2008 , abah tlah m’hembus kan nafas nyer yg t’akhir di HDW INSTITUT PERUBATAN RESPIRATORI W.PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR krna pnyakit yg di hadapi nyer < end stage lung disease due to idiopathic pulmonary fibrosis >
   Mse 2 umat islam yg laen msih lg m’ymbut k’muliaan bln ramadhan ttapi kmi pasrah YA ALLAH di atas ketentuan dr Mu , kmi redha .. mgkin ada hikmah d’sebalik sume ini berlaku .. jnazah arwah abah slamat d’kebumi kan di tanah perkuburan islam btu 4 off jln kpar .. smoga arwah abah d’tempat kn di klangan org yg b’iman n b’amal soleh .. al – fatihah ~
   Kini tlah 3 thun arwah abah pergi m’ninggal kn kmi , tetapi rse nyer sperti bru smalam jew aku mencium tgn nyer , YA ALLAH bgitu syahdu nyer ati ini tatkala aku mengingati nyer YA ALLAH , aku terlalu rndu kn ksih n syg dr seorg ayah ..
   Kini bru lar aku tau btapa pedih nyer ati ini apbila m’gingati kmbali sgala kenakalan yg penah aku lakukan swaktu abah msih hdup , slame hayat nyer msih ada aku x penah skali pon b’usaha tok jd seorg anak yg baek n m’bhgia kn dri nyer .. malah aku sering kali m’gambil mudah stiap apew yg d’perkata kn oleh nyer .. aku lpe YA ALLAH , tanggungjwab aku sbg seorg ank t’hadap dri nyer .. Smoga suatu ari nnti kte dpt b’temu di sana .. amin ya robbal alamin ~
   Kpda sesape yg msih lg mempunyai ayah @ abah @ papa @ abi @ babah sayangi lar mreka smentara mrka msih ada .. slagi mreka blum di jemput oleh sang pncipta iaitu ALLAH S.W.T maka kasihi & syangi lar mreka seada nyer .. jgn lar kmu m’yesal apbila tibe nyer waktu itu krna tiada gune nyer lg p’yesalan kmu itu , melain kan doa yg kmu dpt kirim kan kpda dri nyer stiap hari ..

:: ketika ini aku bru jew b’usia 19 thun n aku sme saje sperti remaja yg laen yg nakal & kdang2 sukar tok m’dgr kta ..



Aku x sngka yg ini merupakan gmbr terakhir yg aku dpt snap bbrapa hari sebelum abah m’hembuskan nfas nyer yg terakhir ..

SEGALA NYER BERMULA DI SINI !

Iya di sini lar segala2 nyer b’mula .. di sini lar aku mengerti apew itu erti kehidupan ..
Pada thun 20o8 aku telah menerima sepucuk surat yg d’terbang kan khas dr satu tmpt yg aku tdak pernah t’pk lngsung tok ke situ .. huhu , nme tmpt itu ialah KUCHING , SARAWAK ..
Sebenar nyer aku tlah d’terima tok smbung stdy kt sna lar weh , hahaha ! gmpak x ayt aku mla2 2 , hihi .. msti korg akn mle pk yg bkn2 kn td .. haha :P ish2 , korg nie ngatif tol fkiran nyer.. hihi :P
Urm , mla2 aku trime srat 2 kn aku cam t’pk jew nk p kew xnk nk kew x nk ? huhu , stelah 8 ari 7 mlm aku dok b’guling2 kt ats tot0 smbil memikio kn nyer akhir nyer aku trime gok srat twaran 2 .. hihi .. < aceceh , knon2 jew 2 dok guling2 atas tot0 knon , haha .. pdahal xder pon :P >
Mla2 2 aku cm xcited gler jew nk dtg kt srawak nie , yla sbb first tyme kn nk naek belon < kpal terbang > hihi ^^ pas2 prasaan aku mla lar b’cmpur baur pulok , huhu .. sdih nk tnggal kn mak n kluarga , kengkwan , my tenggiling n mcm2 lg lar .. huhu .. n yg m’buat kn aku b’tmbah sdih lg ble aku m’nerima bgitu byk hdiah n kta2 smngat dr kluarga n kngkwan ku .. huhu .. < sbnar nyer aku xder lar sdih sgt tyme 2 agpon aku kn dpt byk hdiah .. hihi , guro jew > ppepon aku hrgai sgt apew yg korg uat kt aku tyme 2 .. hihi , thanks ^^
Aku x ingat lar pulok kan ble kli pertama aku dtg kt srawak nie , huhu .. sbb dh lme sgt mse 2 berlalu .. mla2 , aku dtg sni aku dduk kt uma besan arwah nnek kt batu kawah , tx nnek coz bg sy dduk kt uma nnek J tx a lot ..
Mse 2 aku dduk kt uma nnek ngan mak , hihi .. n u know what my mom owez be beside me and no matter what happen my mom still owez wif me :D thanks mom & insyaAllah org akn b’usaha tok jd seorg ank yg solehah n slalu uat mak gumbira J
Ari pertama aku di poliku pon bermula , mle2 2 aku rse cam cuak sgt nk mla kn khidupan bru aku kt sni .. huhu .. mcm2 perkara yg aku dok pk kan dlm kepala hotak aku nie .. tp alhamdulilah sume nyer b’jln dgn lncar J n perkara yg pling best adalah sewaktu mnggu orientasi .. hihi .. mcm2 berlaku tyme 2 , enjoy , epy n kna mrah pon ado gok , huhu .. knon2 nk uat suprise bufday knon alih2 kna mrah ngan teruk skali :’( tp ppepon bez kot tyme 2 wlaupon kna mrah n hmpir2 jew aku menitis kn air mta .. huwaa ~
Pas2 , dh lar aku dpt bilik kt aras 5 .. aduyai , tnggi pulok 2 .. huhu , lau ada lift ok gok < ceh2 , demand gler aku nie kn .. haha :P >
Aku dpt stu blik ngan norazuani a.k.a wanie , dye nie dak jhor .. dye nie gler hpokrit , sbb seorg yg p’diam knon .. haha :P pdahal mlut dye lar yg pling kcoh kt dlm klaz , hihi .. n d’tmbah lg ngan dak2 pompuan yg ag aktif mlut nyer drpda biasa iaitu yean , eyna n zoey .. haha , miss dats tyme !
N dlam klas aku ada 15 org student .. 1o lelaki yg encem2 lg b’gaya n 5 pompuan yg cun melecun , hihi .. termasuk lar dri aku nie , ngee J klaz k.org nie kre kepoh gak lar , gmpak jew lbey tp otak msing2 cm btu cincin wo0 , huhu .. bjak blako ~
Urm , rse nyer 2 jela kot yg aku nk cte kn psal pngalaman ktika aku mla2 dtg kt srawak nie n srba sdikit tntang bdak2 klaz aku , hehe .. SJP tetap yg pling unggul di ati ku !


MY CLASSMATE :)

<3 DE PRINCESS OF SJP 1 <3


ABOUT MY HAPPY FAMILY :D


Chakk ! i’m back , hahaha .. ok2 kli nie aku nk story psal famili aku pulok ea .. ada sesape yg nk m’bantah x ? urm , lau ada pun dulik hape aku , agpon nie kn story aku jd aku pnya suke lar nk story psal apew pon , hahaha :P juz joke , jgn marah ah , hihi .. t lau mrah kna jual taw :D
Ok , firstly .. aku d’besar kan dlm sebuah kluarga yg serba sederhana tp aku sgt bhgia di dalam nyer .. hihi , aku b’syukur ke hadrat Illahi krana aku memiliki sebuah keluarga yg sgt bhgia :D
Aku mempunyai s’org mak , abah , abg , kakak n adik .. hehe .. bez nyer lar ble kmi dpt b’kmpul bersama2 J

Aku mempunyai 9 org adik bradik & ini adlah senarai nme & perwatakan mereka di mata aku , hehe :

( 1 ) saiful saren bin sulaiman safawi < along >

Hah ! dye nie lar bonzer dlm kluarga kami .. hahaha ! tgk dr saiz bdan pon dh tau , hehe :P juz kidding .. tp along aku nie seorg yg pndai memsak taw , hmm ~ along lau dh pegang senduk & sudip mmg mcm2 lar yg dye akn msak , haha .. bez2 n sume msakan along , sume nyer sdap2 n enak2 belaka :D
Wlau ppepon aku syg sgat kt along aku nie smpai ble2 .. agpon along kn abg , hahaha !
Urm , along skrg tlah pon b’kawen ngan wnita pilihan nyer iaitu rahimah J ho0rey2 ! sy dpt kakak ipar , hahaha ! n kini mreka telah pon d’kurnia kan 2 org putera n seorg puteri , alhamdulilah ~ n nme mreka ialah syabil syazani bin saiful saren , syafiq syahmi bin saiful saren & syahindah syahirah binti saiful saren ^^ hehe ~ kturunan ‘ S ‘ nie :P

( 2 ) rusenidzan bte sulaiman safawi ( kak ngah )

Ini pulok kakak sy yg pertama tp mgikut carta organisasi kluarga dye nie brada kt tmpat no 2 lar , haha .. dh nme pon k.ngah kn , ngee ~
Dye nie nme jew kakak tp saiz bdan dye lbey kcil dr saiz bdn aku , huhu .. jlez nyer , sbb t msti org akn ingat yg dye 2 adik n aku nie kakak .. oh NO ! huhu ~ rse cm nk dislike jew statement aku 2 :P tp xpela nk uat cmner kn , huhu .. redh0 jela :P
E’eh ttbe teremosi plak aku nie kan , haha .. sbar zue sbar :P ok2 , back 2 story .. k.ngah nie s’org yg caring lar sbb lau k.org nie ada ppe mslh jew msti k.org akn rujuk kt dye .. kre nyer dye nie mcm wikipedia go0gle lar , mcm2 ado .. haha , juz klik jew .. insyaAllah mslh anda dpt d'selesai kn :P
Kak ngah pon dh kwen gok , urm .. msti rmai jejaka kt luar sna 2 yg frust mnonggeng kn mse k.ngah kwen .. haha :P < memandai2 jew aku nie kn > haha , jgn marh k.ngah guro jew .. k.ngah tlah b’kwen dgn seorg jejaka yg d’beri nme kamal , n kini mreka tlah pon d’kurniakan s’org zuriat yg d’beri nme nik muhammad hasbul iman J
N sis i love u s0 mch n i want u to know dats :D

( 3 ) sazali bin sulaiman safawi ( alang )

Abg aku sorg nie seorg yg alim taw a.k.a ‘ ustaz ‘ , huhu .. n aku penah ingat g swaktu aku kcik2 dlu aku pnah kna tgur ngan abg aku yg nie sbb x pkai tdung tyme maen kt luar uma .. huhu .. tp rse cm lucu pon ada gok sbb adew kew ptut aku bley ngis tyme 2 ble kna pksa pkai tdung , haha ! cam sngal jew aku nie kn :P
Ppepon aku mmg respect gler lar ngan abg aku sorg nie .. huhu , aku ske sgt ngan cara dye dlam m’didik anok2 dye , huhu .. u’re de bez bro ! n wlaupon kte x rpt sgt < sbb dh kwen :P > tp org tau yg kmu pon syg kn sy kn , hihi , kn3 .. ala2 mlu2 lar 2 nk ngaku :P
Btw abg aku yg nie pon doh kwen gok , nme wife dye nazuha .. n mreka tlah d’kurnia kan 5 org zuriat , w0w rmai nyer , hihi :P .. rezeki dr yg maha Esa J alhamdulilah ! yg pertama d’beri nme nur sumiyyah bte sazali , nur safiyyah bte sazali , nur sakinah bte sazali , nur solehah bte sazali n yg t’akhir skali s’org putera yg d’beri nme muhammad uwais al – qorni .. wah , ala2 arab gtu :D

( 4 ) mohd hisham bin sulaiman safawi < uda >

Yg sorg nie plak s’org yg sgt obses ngan kreta , huhu .. lau bleh kreta dye 2 dh mcm ‘ wife ‘ dye no 2 jew .. hihi :P
Psal abg aku yg sorg nie aku xder byk sgt lar kot nk story psal dye nie seorg yg agk ‘ pmalu ‘ haha .. < pmalu kew ? haha > dye nie ok lar , ske nyakat org .. n dlu tyme aku kcik2 abg aku nie penah bg aku bju rya taw .. wah ! terharu gler aku tyme 2 , hihi .. bju rya 2 wane putih n ada bunga kcik2 kaler unggu J tp aku dpt pkai bju 2 tok skali dua jew sbb bju 2 singkat ! .. huahua ~ apela abg aku nie nk bg aku suprise knon alih2 saiz adik sndri pon xtau .. haha :P btw thanks bro 4 dats bju rya :D 
Urm , msti rmai kt luar sna 2 yg akn brasa kcewa kn ble aku kta yg abg aku nie pon dh kwen .. hoh0 .. x dpat den nk nolong :P agpon abg aku yg nie encem taw , haha .. mka dye ala2 ‘ harun salim bachik ‘ hahaha :P juz joke !
Abg sham tlah b’kawen dgn s’org gdis gebu yg d’beri nme nora < bkn nme sbnar > huhu .. sowy sis , xtau nme pnuh -.- n kini mreka telah d’kurnia kan seorg bby yg sgt kiut sperti sy , ahaks :P nme puteri mreka nayli mithali bte mohd hisham ..

( 5 ) salamatun reje’i bte sulaiman safawi < mak itam >

Nama diberi salamatun reje’i tp d’pendekkan m’jadi ogy , hihi .. akk aku yg sorg nie lahir kt perak , huhu .. dye sorg jew yg lahir kt sna n nme dye yg agk unik 2 pon arwah atuk yg bg J dye nie seorg yg b’tnggungjwb n pndai m’gmbil ati org tua ..
Aku ske btul lau akk aku yg sorg nie ada kt uma sbb kje2 kt uma aku x yah nk uat , hihi .. kje aku juz goyang kki jek :P n lau aku nk mkn sumting aku ckp jew , t msti dye akn uat kn .. hihi , sbb 2 lar aku syg btul ngan akk aku sorg nie .. mna tak nyer dlu tyme dye nk kwen pon aku ngis taw , huhu .. sdih kot , sbb ttbe jew dye dh jd milik org laen L tp pas2 aku redho n aku tau stiap wnita yg dewasa psti akn kawen suatu ari nnti , n bgitu jgak lar ngan aku nnti .. ops , nie cm dh t’salah topik jew nie .. hihi ..
Urm , akk aku yg sorg nie ati dye lmbut mcm puding , hihi .. sbb 2 sume org syg kt dye :D akk aku tlah b’kawen dgn faizal n memiliki 4 org anak .. anak yg pertama d’beri nme mohd faris ifwat bin mohd faizal , mohd fahrin ezany bin mohd faizal , miza farzana bte mohd faizal dan yg pling latest marsha filza bte mohd faizal .. hihi ^^
Smoga kalian hdup dlm keadaan yg bhgia n ceria serta mendapat keberkatan dr yg maha Esa.. amin J

( 6 ) norain binti sulaiman safawi < anjang >

Nie lar ‘ musuh ‘ aku yg pling menjengkelkan abad ini , hahaha ! guro jew :P .. sbnar nyer aku syg giler ngan kakak aku sorg nie sbb dye nie x abs2 nk cri gduh ngan aku .. huhu , pntang ada pluang msti ada jew point dye nk kenakan aku .. tp aku xder lar nk amik ati sgt kn ngan apew yg dye uat kt aku 2 cme kkdang 2 bengang gak lar di buat nyer , huhu :P 
Dye nie akk aku tp prangai dye 2 lbey m’ngada2 dr aku , huhu .. 2 yg aku cm bengang jew 2 .. sbb asyik aku jew yg kna tgur dye .. huhu , dh mcm mak nnek jew aku rse dri aku nie ble ngan dye sbb asyik aku jew dok pot pet2 , ngee :@
N thun nie uat ptama kli nyer dye bli kn smthing tok aku , huhu , terharu weh sbb bkn snang nk mnta sumthing drp akk aku nie , hoh0 .. sbb biasa nyer dye lar yg slalu dok rembat sandle @ bju aku .. huhu :P ppepon thanks ya my sis 4 sandle ! n luve u .. mmmuuaahh !
Nazri m’rupakan suami kpda norain bte sulaiman safawi n anak mreka yg tembam + m’ngada2 nur najihah batrisya bte mohd nazri ^^

( 7 ) mohd hafiz bin sulaiman safawi < uteh >

Abg aku yg nie xder byk story kot , huhu .. juz apew yg aku tau abg aku nie seorg ank yg baek & m’dgr kta ^^ < ceh2 , puji ade mkne nie taw .. haha >
Tlah b’umah tngga dgn mazni n mempunyai seorg ank yg b’nma nur aqilah bte mohd hafiz  =)

( 8 ) zuraidah binti sulaiman safawi < achik >

Hey2 , dats me ! haha .. yupp2 , aku lar ank yg ke – 8 dlm carta organisasi kluarga nie .. haha ..
Urm , apew jew yg aku nk story psal dri aku nie ek .. hoh0 .. blurr ~
Ok lar , aku nie seorg bdak yg dgil , xnk dgr ckp , mlas , xtau msak n tau mkn jew .. hihi :D n thun dpan aku kna gok blaja memsak , huhu .. sbb rya thun dpan aku dh jnji dh ngan mak yg aku nk msak .. huhu , hrap2 b’jaya lar hasrat murni aku 2 J
Perkara yg pling pnting yg aku nk bgtau kt sni dats i’m still single ! haha .. ttbe rse cm nk hghlight jew p’ktaan single 2 :P Dah2!! ckup2 ! next story2 .. haha ~

( 9 ) muhammad hakim bin sulaiman safawi ( ucu )

Seorg adik yg sgt baek n sntiasa ada d’smping aku ktika aku brada dlm k’susahan ^^ 
Aku msih ingat lg dlu mse kmi kcik2 , k.org slalu jew b’gduh krna hal yg kcik .. huhu , kkdang 2 smpai bley m’luka kan antra stu sme laen tp yg m’luka kan 2 pon bkn dye tp aku .. huhu , dlu aku penah cucuk kki dye ngan pen sbb t’lalu mrah n akhir nyer aku yg kna mrah ngan mak sbb ccuk kki adik ngan pen .. huhu ..
Perbezaan usia aku n dye hnya lar 2 thun jd x byk sgt lar p’bezaan d'antra kmi nie , hihi ..
Btw muhammad hakim u’re de bez little brother dat i have n u’re de only one prince in my heart , miss U ^^

rmai nyer ^^ hihi ..
tyme raya 2o1o <3

*******************

::::: p / s : t'lbey sdah entry aku yg nie .. huhu .. msti naek juling kn mta korg tyme bce story aku nie .. haha !

AKU @ PETRONAS TAMAN KLANG UTAMA :D

Pertama kali aku menjejakkan kaki aku kt tmpt nie adalah sewaktu aku berusia 18 tahun , hehe .. mase tue aku bru jew pas abs SPM , huhu .. n uat kli pertama nyer juga aku di beri kn keizinan oleh abah ku yg t’cyg tok g cari keje .. yeepi ! gumbira tak terkata aku tyme 2 , hahaha ! .. excted giler aku ble abah m’beri kan aku k’izinan tok g cari kje :D hekhek , thanks abah .. luve u more and more , mmuuaahh !
Al kisah , bermula lah khidupan aku sbg s’org pekerja yg cemerlang , hihi < cemerlang kew ? haha > .. tyme nie aku g kje bersama2 ngan mmber aku sorg nie , nme dye ialah sofea ^^ sofea nie lar shabat aku swaktu skola mnengah dlu .. n x sngka pula kitaorg dpt kje kt tmpat yg sme , alhamdulilah J mula2 2 k.org nie sje2 je lar kan nk mengedik g interview n x sngka pulok yg k.org nie d’terima tok b’khidmat kt stesen tue .. hihi , 2 lar bak kta org dolu2 lau ada rezeki 2 x k’mana kan J ngee ~
Ari pertama aku pon b’mula .. huhu , mcm2 kje yg aku kna uat .. kjap kna uat 2 kjap kna uat nie , aduyai ~ penat gler aku , huhu .. tp demi msa dpan aku yg cemerlang n gemilang nie aku trus kan juga usaha aku 2 , yeah ! chaiyok2 zue J haha ! n tyme aku msuk kje nie ada lar 2 org mamat nie kn yg mka d.org 2 ala2 kobis , huhu .. mereging aku n sofea .. hmm , sabo jela ~ n name d.org ialah ipin & duan .. n perkara yg pling aku x dpt lpe kn , tyme ipin & duan suoh aku n sofea trime minyak < tanker > huhu , pas2 k.org yg agk ‘ jujur ‘ niepon uat jela apew yg si ipin 2 suoh .. huh ! bgai nk rak aku n sofea uat kje 2 .. dh lar tgh panas terik , pas2 kna pulok naik atas tanker tok cek wrna mnyak dll , tp tyme naek ats tanker 2 bkn aku lar yg uat tp sofea .. hihi , btw sofea ko mmg TERBAEK ! sbb brani naek kt ats 2 .. haha .. lau nk hrap kn aku nie , ay0yo .. jgn hrap lar , hihi .. agpon aku nie kn s’org yg agk gayat ble brada kt tmpt yg tnggi :P
Pas2 ble slesai jek trime minyak , x psal2 aku n sofea kna mrah ngan kak lieya < supervisor > sbb uat sume kje 2 , huhu .. urm , ksian kn kt kmi yg tdak b’dose nie kna mrah , huhu ~ mule2 2 mmg lar aku cm agk bengang & b’api jek ngan si ipin & duan 2 , tp ble d’pk kan smula .. hmm , bgus jgak kn d.org uat gtu , at least aku n sofea bley dpt pngalaman bru :D
Ok2 now kte stop cte psal si ipin & duan yg agk sengal n sebel 2 , hihi .. < jgn mare noh , guro jew :P >
Mse aku kje kt ptronas nie kan mcm2 org yg aku knal < x kre lar org 2 tua kew , muda kew , baek ati ,  gatal , miang , sume nyer ado , huhu > , n mcm2 p’galaman jugak yg aku lalui smasa b’keje kt sni < sdih , gumbira , fed up , benci n mcm2 lg lar , huhu > n kt sni jgak lar aku penah kapel ngan sumbody , hekhek .. mlu pulok ble sbut psal 2 :P tp ~~~ 2 sume cte lme , hehe ..
Kt sni aku ada rmai kwan taw ! aku ada sofea , farah yg giller2 n apy go lucky 2 , zue kcik , kak eika , duan , ipin , fitri n rmai lg lar .. hihi , t lau aku sbut kan sume kang t org kta cm over lar pulok bdak nie , sbb cm dye sorg jek yg ada mmber kt dunia nie kan , ahaks :P
Dlu k.org slalu jew gler2 ble b’kerja , hahaha .. aku btul2 rndu kn saat 2 ^^ mcm2 kegilaan yg k.org penah cipta , haha .. nmpk jew mka msing2 cm agk suci n menyuci kan padahal nauzubillah terjal gler .. haha , smpai org laen pon x bley nk kta apew dh :D tp tyme BIG BOSS dtg mmg msing2 uat mka cm x bley blaa lar kn sbb msing2 t’pksa m’nunjukkan sikap n tngkah laku sbg s’org pekerja yg baik .. tp ble boss dh blik , hooreyy ! tyme to enjoy :D hahaha ..
Ppepon kpda encik abu bakar , trime ksih sbb penah trime sy bekerja kt tmpt anda , hihi .. tx a lot BOSS :D urm , sbnar nyer byk lg yg ingin aku cte kn kt sni tp kte smbung laen kli lar erk , papaiii ~ 


sewaktu pernikahan kak eika & abg apit
< pertama kali petronas m'nerima ' menantu ' hihi :) >
tahniah !

cucu p'tama petronas
muhammad adam ^^


me & kak eika
< same x muka kmi ? >

fara , zue kecik n zue besar !
dh mcm iklan colgate jek mka kmi nie :P

wif my sister .. hihi ..
kak lieya , kak eika & me ^^


abg2 ku yg kacak lg bergaya , hahaha :P
fitri , pak tam , ( pak cik cap )abg faizal 

MY STORY !

ALL ABOUT ME !
ZUZU BERRY J

INGATKAN SAYA SUPAYA SAYA INGATKAN AWAK SUPAYA TIDAJK LUPAKAN SAYA . JIKA AWAK LUPA , SAYA INGATKAN AWAK SUPAYA INGATKAN SAYA UNTUK INGATKAN AWAK SUPAYA AWAK TIDAK LUPAKAN SAYA J

AKU UAT BLOG NIE JUZ TOK SUKE2 JEW , LAU ADA SESAPE YG X SUKE 2 .. I'M SOWY :) BTW AKU MSIH BRU G DLM PENULISAN BLOG NIE JD SGALA K'KURANGAN YG ADEW 2 .. FHM2 JELA EA .. HUHU ..